Šta je Founder Mode i zašto je bulšit

Šta je Founder mod i zašto je bulšit?

U Srbiji ne postoje zaista poslovne vesti. Sporadično, nekad odjekne neka poslovna vesti, ali ne postoji ciklus koji možeš da pratiš… na način na koji to postoji u Americi i konkretnije silikonskoj dolini. Nažalost, zbog toga, kada želim da poslušam nešto korisno pre ću slušati beskrajne detalje o tome šta radi Elon Musk nego Miroslav Mišković, iako sam siguran da bih od ovog drugog imao više da naučim.

Ali u toj Americi, u svetu tih poslovnih vesti jedna vest se istakla iz ciklusa: Osnivač startap akceleratora, Pol Grejem, objavio je esej u kojem opisuje razlike između „menadžment moda” i “Founder moda / moda osnivača“. i tvrdio da je Founder Mod ono što izdvaja najuspešnije kompanije od Velike Sredine Tužnih Gubitnika.


Kao primer, Grejem je preneo reči Brajana Českog, osnivača Airbnb-a: „Kako je Airbnb rastao, dobronamerni ljudi su me savetovali da moram voditi kompaniju na određeni način kako bi se ona skalirala…. Njihovi saveti bi se, u optimističkoj verziji, mogli sažeti kao ‘zaposlite dobre ljude i dajte im prostora da rade svoj posao’. Govoreći na konferenciji koju je organizovao Y Combinator, Česki je rekao da je pokušao da prati taj savet i “rezultati su bili katastrofalni.”


Umesto toga, Česki se vratio u Founder Mod, kanališući kako kaže nikog drugog neko krsnog sveca svih preduzetnika, Stiva Džobsa: “Umesto da se ponaša kao menadžer i delegira zadatke kako je Apple rastao iz startupa u veliku kompaniju, Stiv Džobs je ostao u „režimu osnivača“. Nastavio je da bude uključen u sve nivoe kompanije, umesto da komunicira samo sa svojim neposrednim podređenima.”


Founder Mod je očigledno nabo neki živac, jer se digla kuka biznis štampe i motika sa Tvitera da analizira, ismeva i mimuje već par nedelja. Mislim da se energija cele ujdurme najbolje oslikava u ovom mimu.


Meme

Zašto je bulšit?


Pre svega, bitno je da objasnimo da se Y Combinator pozicionira kao akcelerator koji se razlikuje po tome što osnažuje osnivače. Dakle, kada Pol Grejem piše o Founder Modu, on radi ono što amerikanci zovu talking his own book, a mi Srbi Ciganin hvali svoga konja.

Zatim, iako je AirBNB neosporno uspešna kompanija, nije najjasnije da li je Česki bio uspešan u Founder Modu. Po njegovoj priči, on se okrenuo profesionalnim menadžerima tek kada je AirBNB već bio etabliran kao online marketplace for short-term rentals i pokušao da se transformiše u lidera u ugostiteljstvu. Tu transormaciju vodile su inicijaitve poput priširivanja u vodiče, događaje i promene opisa kompanije u zajednicu izgrađenu za pripadanje (bljuv). Dakle, tipične neinspirisane, tangentalne i opštemesne ideje koje vezujemo za Menadžerski Mod. Međutim, Česki nije smislio ništa bolje od svog trenutka prosvetljenja svetim Stevom Poslovićem.

Zapravo, akcije AirBNB su pale 15% u odnosu na prethodnu godinu i većina analitičara se slaže da će na sudbinu AirBNB daleko više uticati samopouzdanje američkih i evropskih potrošača, odnosno novac koji su svake godine spremni da izdvoje za putovanje, nego funkcionalnosti koje AirBNB šipuje ili u kom Modu je Česki.

Možda je problem u tome što Big Tech model zahteva da se voda iscedi iz kamena. AirBNB je fenomenalna kompanija. Genijalna ideja, efikasno izvršena u pravo vreme. Ali ima prirodni plafon. Jako je teško da se taj plafon preskoči, bilo da si u Founder Modu ili u Menadžerskom Modu.


Ali najbitnije i ono što svako ko je vodio svoju kompaniju zna:

Founder prilagođava pristup situaciji.


Jednom timu je potrebno mnogo fidbeka, drugom timu je potrebna široka autonomija. Neke projekte moraš da proveravaš svake nedelje, neke ćeš tako samo ugušiti. Pristup koji radi na jednoj osobi će biti demotivišući za drugu. Zato je posao osnivača i toliko težak: u toku jednog dana možda promeniš 3 cela stanja uma (mindset). Ako moj dan započne predprodukcijskim sastankom koji je veoma operativan, zatim sednem na evalauciju nekog kolege gde donosimo dugoročne i apstraktne odluke, a završim ga sa pregovorima sa klijentom - znam da ću biti mnogo umorniji nego da sam radio samo jednu od tih stvari svih 8 sati.

Sumnjam zapravo da Česki to zna, jer većina osnivača koje ja znam čije su firme prevalile 20ak ljudi to znaju. Verujem da mu je Pol Grejem malo dopisao filozofije na nešto što je bila prirodna reakcija na frustraciju koja je svim osnivačima poznata: Kada smo bili mali, sve je moglo, a kako smo porasli, ništa ne može. I verovantno će biti korisno za AirBNB da Česki neko vreme trese u Founder Modu.

Ali veliki izazov za AirBNB će i dalje ostati: kako preći iz marketplace u industry leader. To će sigurno zahtevati veoma nijansiran pristup između foundera i menadžera...

…btw zato smo i započelli Founders Peer Grupe. Tek kada sa nekim mogu da podelim svoje dileme, ali i kontekst Žiške i tek kada neko sa druge strane ima dovoljno znanja da može to da razume - tek tada je mogu da dobijem kvalitetan savet kako da vodim svoju kompaniju.